Rozkład materiału nauczania z podstaw fotografii dla klasy I technikum
w roku szk. 2010/2011
Nr programu 313[01]/T,SP/MEN/2007.05.14
Nauczyciel: Karolina Falkiewicz
Dział programu | Tematyka zajęć edukacyjnych | Cele szczegółowe Uczeń powinien umieć: |
Światło i jego właściwości | 1,2 Zapoznanie z regulaminem BHP i systemem oceniania 3,4 Historia fotografii i rozwój aparatu fotograficznego 5 Natura światła 6 Źródła Światła 7,8 Interferencja dyfrakcja i polaryzacja światła 9,10 Budowa oka, mechanizm postrzegania barw 11,12 Koło barw, barwy podstawowe i pochodne | - określić podstawowe właściwości światła - podać źródła światła i ich podział - opisać zjawiska interferencji, dyfrakcji i polaryzacji światła - podać definicję spektroskopu - podać zasadę działania i zastosowanie filtrów polaryzacyjnych - omówić budowę oka ludzkiego - omówić mechanizm postrzegania barw przez oko ludzkie - wymienić barwy podstawowe - opisać proces powstawania barw pochodnych |
Otrzymywanie barw | 13 Addytywna i subtraktywna metoda otrzymywania barw. 14 Barwy ciał nie świecących. 15,16 Pochłanianie światła przez ciała przeźroczyste i nieprzeźroczyste | - opisać addytywną i subtraktywną metodę powstawania barw i zastosowanie tych metod - opisać ciało nie świecące i jak postrzegamy ich barwy - opisać proces pochłaniania światła przez ciała świecące i nie świecące |
Podstawy optyki fotograficznej | 17 Prostoliniowe rozchodzenie się światła 18 Kamera otworkowa 19,20 odbicie i załamanie światła 21 Rodzaje soczewek, ogniska, punkty i płaszczyzny główne. 22 Odległość ogniskowa 23,24 Powstawanie obrazu optycznego 25 Pole odwzorowania, kąt widzenia, perspektywa 26 Powtórzenie i uzupełnienie wiadomości 27 Sprawdzian „Optyka” | - opisać zasadę prostoliniowego rozchodzenia się światła - opisać budowę i zasadę działania kamery otworkowej - opisać zjawiska odbicia i załamania światła - opisać budowę kalejdoskopu - wymienić rodzaje soczewek - podać definicje ogniska soczewki, punktu głównego i płaszczyzny głównej - wyjaśnić mechanizm powstawania obrazu optycznego - podać definicję pola odwzorowania - podać zależność ogniskowej i kąta widzenia |
Obiektywy fotograficzne | 28 Budowa obiektywu 29 Otwór względny liczba przysłony 30 Wady obrazu 31 Układy optyczne obiektywów 32 Odległość zbiegowa 33 Obiektywy lustrzane 34,35 Kąt widzenia obiektywów, zależność między ogniskową a przekątną kadru 36 Warstwy przeciwodblaskowe 37 Podział obiektywów ze względu na kąt widzenia 38 Powtórzenie wiadomości 39 Sprawdzian „Obiektywy” | - podać definicję obiektywu i wymienić jego podstawowe elementy - wyjaśnić definicję otworu względnego - podać zależność wielkości otworu względnego od liczby przysłony - wymienić i opisać najczęstsze wady obrazu spowodowane przez soczewki - opisać najpopularniejsze układy optyczne obiektywów - określić odległość zbiegową - opisać obiektyw lustrzany, jego wady i zalety - podzielić obiektywy ze względu na kąt widzenia |
Ostrość obrazu optycznego | 40 Zdolność rozdzielcza oka, krążki rozproszenia 41 Głębia ostrości, czynniki wpływające na głębię ostrości 42 Skala głębi ostrości na obiektywie 43 Praktyczne wykorzystanie głębi ostrości, odległość hiperfokalna. | - opisać zdolność rozdzielczą oka ludzkiego - opisać metody określania rozdzielczości obiektywów - podać definicję głębi ostrości - podać trzy podstawowe czynniki wpływające na głębię ostrości - posługiwać się skalą głębi ostrości na obiektywie - podać zastosowanie małej i dużej głębi ostrości w różnych rodzajach fotografii - obliczyć odległość hiperfokalną za pomocą kalkulatora internetowego |
Aparat fotograficzny i jego podzespoły | 44 Elementy budowy aparatu fotograficznego 45 Historia i rozwój aparatu fotograficznego 46 Kryteria klasyfikacji aparatów fotograficznych. 47 Celowniki, dalmierze, pojęcie paralaksy 48 Specyfika obiektywów do różnych grup aparatów 49 Migawka, typy migawek 50 Powtórzenie wiadomości 51 Sprawdzian Ostrość obrazu, Aparat fotograficzny | - opisać budowę aparatu fotograficznego - wymienić najważniejsze fakty z historii fotografii - wymienić podstawowe typy aparatów fotograficznych - wymienić najpopularniejsze rodzaje celowników - omówić podział celowników na optyczne i elektroniczne i cyfrowe - opisać działanie dalmierza - opisać zjawisko paralaksy i powody powstawania - sklasyfikować obiektywy o różnych rodzajów aparatów fotograficznych - podać definicję migawki - opisać zastosowanie migawki - opisać budowę i działanie migawki szczelinowej, centralnej i cyfrowej |
Urządzenia pomocnicze do aparatów fotograficznych | 52,53 Statywy, głowice i osłony przeciwsłoneczne 54 Wężyki spustowe i urządzenia do zdalnego sterowania 55, 56 Akcesoria i urządzenia pomocnicze wspomagające obiektyw. | - wymienić rodzaje i zastosowanie statywów, głowic i osłon przeciwsłonecznych - wymienić i omówić urządzenia do zdalnej obsługi aparatu fotograficznego oraz zastosowanie - wymienić akcesoria pomocnicze do obiektywu - omówić zastosowanie pierścieni pośrednich, mieszków do makrofotografii, soczewek makro, adapterów do obiektywów manualnych i dandelionu |
Zastosowanie filtrów optycznych w fotografii | 57 Filtr optyczny, charakterystyka widmowa, podział i rodzaje filtrów 58 Działanie filtrów do fotografii czarno- białej i kolorowej 59 Współczynnik filtra zdjęciowego, nasadki zmiękczające i efektowe 60 Filtry oświetleniowe i ciemniowe, Filtry do kopiowania 61 Zjawisko Hershela | - omówić rodzaje i zastosowanie filtrów - omówić zasadę działania poszczególnych filtrów - zdefiniować charakterystykę widmową - omówić działania filtrów do fotografii czarno- białej i kolorowej oraz ich zastosowanie - wykorzystać współczynnik filtra zdjęciowego - wykorzystać nasadki zmiękczające i efektowe - omówić działąnie i zastosowanie filtrów ciemniowych i do kopiowania - omówić zjawisko Hershela i jak uniknąć jego skutków |
Rodzaje aparatów fotograficznych | 62,63 Podział aparatów ze względu na wielkość klatki filmu 64 Podział aparatów ze względu na budowę układu optyczego 65 Aparaty typu kompakt i bridge 66,67 Klasyfikacja aparatów cyfrowych 68 Powtórzenie wiadomości 69 Sprawdzian Rodzaje aparatów i akcesoria | - dokonać podziału aparatów fotograficznych ze względu na wielkość klatki filmu - wymienić standardowe wielkości klatek filmu - dokonać podziału aparatów ze względu na budowę układu optycznego - omówić działanie aparatów kompaktowych cyfrowych i tradycyjnych - dokonać podziału aparatów cyfrowych |
Źródła światła stosowane w fotografii | 70, 71 Cechy źródła światła, źródła światła 72, 73 Temperatura barwowa, natura światła dziennego 74,75 Sztuczne źródła światła 76,77 Światło lamp błyskowych | - wymienić różne rodzaje źródeł światła i omówić ich cechy - zdefiniować temperaturę barową, metody jej określania i korekcji - podać temperaturę barwową wybranych źródeł światła w mredach i kelwinach - podać definicję ciała doskonale czarnego - omówić sztuczne źródła światła i ich zastosowanie w fotografii (światło sztuczne zastane i oświetlenie studyjne) - omówić i zastosować światło lamp błyskowych studyjnych i przenośnych |
Rozkład materiału nauczania z urządzeń fotograficznych
w roku szk. 2010/2011
Nr programu 313[01]/T,SP/MEN/2007.05.14
Nauczyciel: Karolina Falkiewicz
Dział programu | Tematyka zajęć edukacyjnych | Cele szczegółowe Uczeń powinien umieć: |
Aparaty fotograficzne systemowe | 1,2 Zapoznanie z regulaminem BHP i systemem oceniania 3 Podstawowe elementy budowy aparatów fotograficznych tradycyjnych i cyfrowych 4 Konstrukcja aparatów fotograficznych systemowych 5 Pryzmat pentagonalny i jego zastosowanie 6 Głębia ostrości i Reguła Sheimpfluga 7 Głębia ostrości i Reguła Sheimpfluga w praktyce 8 Aparaty systemowe tradycyjne 9 Aparaty systemowe cyfrowe 10 Powtórzenie wiadomości 11 Sprawdzian Aparaty sysemowe | - oówić wowe elementy budowy aparatów fotograficznych tradycyjnych i cyfrowych - znać ogólne zastosowanie przysłony, migawki, materiału światłoczułego, obiektywu - omówić podział i konstrukcję aparatów fotograficznych systemowych - zdefiniować zjawisko głębi ostrości - zdefiniować i opisać regułę Sheimpfluga - zastosować w praktyce różne rodzaje głębi ostrości - zastosować w praktyce regułę Sheimpfluga |
Automatyka w aparatach fotograficznych | 11 Systemy pomiaru światła 12 Pomiar światła w praktyce 13 Warunki prawidłowej ekspozycji 14 Automatyka i korekcja ekspozycji, programy tematyczne 15 Lampa błyskowa 16 Automatyka ostrości 17 Stabilizacja i zdalna obsługa aparatu 18 Powtórzenie wiadomości 19 Sprawdzian Automatyka | - wymienić i opisać dostępne systemy pomiaru światła - posługiwać się systemami pomiaru światła dostępnymi we własnym aparacie i aparatach szkolnych - omówić i zastosować systemy automatyki ekspozycji dostępne we własnym aparacie i w aparatach szkolnych - wymienić i zastosować programy tematyczne dostępne we własnym aparacie i w aparatach szkolnych - omówić działanie i zastosowanie różnych rodzajów lamp błyskowych - zastosować w praktyce lampę błyskową wbudowaną w aparat fotograficzny - omówić działanie i zastosować funkcję AF – auto focus - omówić rodzaje i zastosowanie różnych metod stabilizacji i zdalnej obsługi aparatu fotograficznego |
Aparaty cyfrowe | 19 Klasyfikacja aparatów cyfrowych 20 Balans bieli 21 Zoom cyfrowy 22 Histogram 23 Karty pamięci 24 Regulacja światłoczułości 25 Odmiany ścianek cyfrowych 26 Monitory LCD 27 Celowniki elektroniczne 28 Funkcja highlights 29 Funkcja highlights w praktyce 30 Ekwiwalent ogniskowej 31 Obiektywy do lustrzanek cyfrowych 32 Adaptacja obiektywów od lustrzanek tradycyjnych do lustrzanek cyfrowych 33 Telecentryczność obiektywu 34 Mnożnik ogniskowej 35 Zastosowanie mnożnika ogniskowej w praktyce 36 Systemy czyszczenia matrycy 37 Typy aparatów cyfrowych 38 Powtórzenie wiadomości 39 Sprawdzian Aparaty cyfrowe | - sklasyfikować aparaty cyfrowe ze względu na budowę i zastosowanie - omówić zasadę działania i zastosować w praktyce różne rodzaje balansu bieli - omówić zasadę działania zoomu cyfrowego i jego wady - zastosować w praktyce histogram - omówić rodzaje kart pamięci - omówić i zastosować w prakyce dostępny zakres regulacji światłoczułości - omówić zasadę działania i zastosowanie ścianek cyfrowych do aparatów średnioformatowych - omówić rodzaje celowników elektronicznych - zdefiniować i omówić zasadę powstawania obrazów w technice HDR - zdefiniować i wykorzystać w praktyce bracketing - wykonać prostą kompozycję w technice HDR - zdefiniować i obliczyć przy pomocy kalkulatora internetowego ekwiwalent ogniskowej dla aparatów fotograficznych o różnych wielkościach matryc - omówić rodzaje, budowę i funkcję adapterów - omówić budowę i zastosowanie adptera dla gwintu m42 z dandelionem - zdefiniować telecentryczność obiektywów - zdefiniować i zastosować mnożnik ogniskowej - omówić systemy i metody czyszczenia matrycy - omówić metody uniknięcia zabrudzenia matrycy i wnętrza aparatu - wymienić typy aparatów cyfrowych |
Rozkład materiału nauczania z technik fotograficznych
w roku szk. 2010/2011
Nr programu 313[01]/T,SP/MEN/2007.05.14
Nauczyciel: Karolina Falkiewicz
Dział programu | Tematyka zajęć edukacyjnych | Cele szczegółowe Uczeń powinien umieć: |
Makrofotografia | 1,2 Zapoznanie z regulaminem BHP i systemem oceniania 3,4 Zapoznanie z warsztatami szkolnymi 5,6 Makrofotografia definicja i przykłady zdjęć 7,8 Charakterystyka zdjęć makrofotograficznych 9,10 Korekta i przegląd prac 11,12 Głębia ostrości w makrofotografii 13,14 Korekta i omówienie prac 15,16 Obiekty fotograficzne w makrofotografii 17,18 Korekta i omówienie prac 19, 20 Omawianie różnych fotografii makro na przykładzie zdjęć z portali fotograficznych 20,21 Przegląd i omówienie prac uczniów 22,23 Ocena prac i podsumowanie działu makrofotografia | - znać definicję fotografii makro - wymienić podstawowe cechy zdjęć makro - omówić i zastosować głębię ostrości w makrofotografii - omówić metody fotografowania różnych obiektów w technice makrofotografii - omówić cechy fotografii makro na przykładzie zdjęć z portali fotograficznych - wykonać serię zdjęć mikrofotograficznych dowolnych obiektów |
Postać i portret | 24,25 Portret omówienie tematu, wstęp 26,27 Portret w fotografii Wojciecha Stana 28,29 Omówienie i korekta prac uczniów 30,31 Różne kierunki oświetlenia 32,33 Omówienie i korekta ćwiczenia „100 misiów” 34,35 Portret grupowy – omówienie na podstawie fotografii okolicznościowych (ślub, komunia, zdjęcia szkolne, stare fotografie itp.) 36,37 Omówienie i korekta prac uczniów i ćwiczenia „Portret rodzinny” 38,39 Ćwiczenia w studio 40,41 Omówienie i korekta prac uczniów„Portret rodzinny” 42,43 Niestandardowe ujęcia w fotografii portretowej na podstawie prac Pawła Bajewa 44,45 Omówienie i korekta prac uczniów „niestandardowe ujęcia” 46,47 Ćwiczenia w studio, omówienie ćwiczenia „Przymiotniki” 48,49 Omówienie i korekta prac uczniów 50,51 Kompozycja kadru w fotografii porterowej 52,53 Omówienie i korekta prac uczniów ocena ćwiczenia „Przymiotniki” 54,55 Portret w fotografii mody – przeglądanie i omawianie fotografii w popularnych czasopismach 56,57 Omówienie i korekta prac uczniów ćwiczenia „Przymiotniki” 58,59 Makijaż i charakteryzacja w portrecie wyszukiwanie ciekawych przykładów w czasopismach i na portalach fotograficznych 60,61 Omówienie i korekta prac uczniów „portret” 62,63 Praca w studio 64,65 Omówienie i korekta prac uczniów „praca w studio” 66,67 Omówienie możliwości własnych aparatów i obiektywów w zakresie fotografii portretowej 68,69 Omówienie i korekta prac uczniów „zastosowanie własnego aparatu” 70,71 Praca w studio 72,73 Omówienie i ocena prac uczniów „Praca w studio” 74,75 Jak nie fotografować – najgorsze fotografie z popularnych portali ocena błędów. 76,77 Omówienie i ocena prac uczniów „portret w plenerze” 78,80 Praca w studio- blendy i odbłyśniki 79,80 Przegląd i omówienie prac uczniów „portret” 81,82 Ocena prac i podsumowanie działu Portret, postać | - omówić cechy fotografii portretowej - znać twórczość Wojciecha Stana - zastosować różne kierunki oświetlenia - wykonać zdjęcia obiektu przy różnym oświetleniu - wymienić cechy i wykonać portret grupowy - wykonać portret w szkolnym studio - omówić niestandardowe ujęcia w fotografii portretowej na podstawie prac Pawła Bajewa - wykonać zdjęcia portretowe na konkretny temat - omówić i zastosować różne rodzaje kompozycji kadru w fotografii porterowej - omówić zastosowanie portretu w fotografii mody - omówić rolę makijażu i charakteryzacjiw portrecie znaleźć ciekawe przykłady w czasopismach i na portalach fotograficznych - wykorzystać możliwości własnych aparatów i obiektywów w zakresie fotografii portretowej - omówić najczęstsze błędy w fotografii portretowej - zastosować blendy i odbłyśniki - wykonać samodzielnie serię zdjęć portretowych w warunkach zastanych i studyjnych |
Zdjęcia krajobrazowe | 83,84 Zdjęcia krajobrazowe wstęp 85,86 Rodzaje zdjęć krajobrazowych 87,88 Korekta i przegląd prac uczniów 88,89 Paweł Pierściński i Kielecka Szkoła Krajobrazu 90,91 Przegląd i korekta prac uczniów, 92,93 Kompozycja w krajobrazie 93,94 Przegląd i korekta prac uczniów „pierwsze próby fotografowania krajobrazu” 95,96 Krajobraz miejski –zajęcia w plenerze 97,98 Przegląd i korekta prac uczniów 99,100 Warunki pogodowe i ich wpływ na oświetlenie 101,102 Przegląd i ocena prac uczniów „rytm” 103,104 Parki i ogrody – praca w terenie 104,105 Przegląd i ocena prac uczniów- „parki i ogrody, zieleń w mieście” 105,106 Naturalna rama w pejzażu miejskim- praca w terenie 107,108 Przegląd i ocena prac uczniów „pejzaż miejski” 109,110 Podkreślanie najważniejszego punktu 111,112 Przegląd i ocena prac uczniów 113,114 Wschody i Zachody słońca 115,116 Przegląd i ocena prac uczniów 117,118 Wpływ pory dnia i pory roku na oświetlenie- planowanie dnia zdjęciowego 119,120 Przegląd i ocena prac uczniów „wschody i zachody słońca” 121,122 Pejzaż nocny – dobór godziny, oświetlenie naturalne, oświetlenie sztuczne 123,124 Przegląd i ocena prac uczniów „pejzaż, pejzaż nocny” 225,126 Dobór odpowiednich parametrów do zamierzonego efektu- praca z własnym aparatem 127,128 Przegląd i ocena prac uczniów 129,130 Człowiek w pejzażu miejskim- ćwiczenie w plenerze 131,132 Przegląd i omówienie prac uczniów „człowiek w pejzażu miejskim” 113,134 Ocena prac i podsumowanie działu | - omówić cechy zdjęcia krajobrazowego - wymienić rodzaje zdjęć krajobrazowych - omówić prace Pawła Pierścińskiego i Kielecka Szkoła Krajobrazu - omówić zasady kompozycji zdjęć krajobrazowych - wykonać fotografie przedstawiające krajobraz miejski - mówić wpływ warunków pogodowych na oświetlenie - wykonać fotografie krajobrazowe w parku lub ogrodzie - wykorzystać naturalne, zastane ramy w fotografii pejzażowej - zastosować podkreślanie najważniejszego punktu - omówić zasady fotografowania wschodów i zachodów słońca - określić wpływ pory dnia i pory roku na oświetlenie - zaplanować dzień zdjęciowy - omówić zasady fotografowania pejzażu nocnego - dobrać odpowiednich parametrów do zamierzonego efektu we własnym aparacie - omówić rolę człowieka w pejzażu miejskim |
Zdjęcia Panoramiczne | 135,136 Panorama – wstęp 237,138 Jak powstają zdjęcia panoramiczne –aparaty, obiektywy 139,140 Tworzenie panoramy w programie graficznym | - omówić różne rodzaje panoram i metody ich fotografowania - wykonać zdjęcia składowe i złożyć panoramę w programie PSE |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz